מדענים זיהו למעלה מ-5000 גרסאות גנים בסיכון גבוה לסרטן

במחקר גנטי גדול, זוהו יותר מ-5,000 וריאנטים הקשורים לסיכון מוגבר לסרטן בגן BAP1, שחשפו את הפוטנציאל לטיפולים ממוקדים חדשים ולשיפור הבדיקות הגנטיות לאוכלוסיות מגוונות.

חוקרים מצאו גרסאות ספציפיות בגן שמעלות באופן משמעותי את הסבירות לפתח סוגי סרטן שונים. לגילוי זה יש פוטנציאל לשפר את הגילוי המוקדם ולאפשר טיפולים מותאמים אישית לאוכלוסיות מגוונות.

מדענים זיהו למעלה מ-5,000 וריאנטים גנטיים המסייעים לסוגי סרטן מסוימים לשגשג, כמו גם מטרה טיפולית פוטנציאלית שיכולה לטפל או אולי למנוע את התפתחות הסרטן הללו.

חוקרים ממכון Wellcome Sanger, ומשתפי הפעולה שלהם במכון לחקר הסרטן, לונדון, ואוניברסיטת קיימברידג' העריכו את ההשפעה הבריאותית של כל השינויים הגנטיים האפשריים בגן 'הגנה על הגידול', BAP1. הם גילו שכחמישית מהשינויים האפשריים הללו היו פתוגניים, מה שהגדיל באופן משמעותי את הסיכון לפתח סרטן העין, רירית הריאות, המוח, העור והכליות.

הממצאים, שפורסמו ב גנטיקה של הטבע, זמינים באופן חופשי, כך שניתן יהיה להשתמש בהם באופן מיידי על ידי רופאים כדי לסייע באבחון חולים ולבחור את הטיפולים היעילים ביותר עבורם. חשוב לציין, מכיוון שכל הווריאציות האפשריות הוערכו, הממצאים תורמים ליחידים מרקע אתני מגוון, אשר בעבר היו מיוצגים חסרים במחקר הגנטיקה.

פוטנציאל לטיפולים חדשים בסרטן

הצוות גם חשף קשר בין משבש מסוים BAP1 גרסאות ורמות גבוהות יותר של IGF-1, הורמון וגורם גדילה. גילוי זה פותח את הדלת לפיתוח תרופות חדשות שיכולות לעכב את ההשפעות המזיקות הללו, העלולות להאט או למנוע את התקדמותם של סוגי סרטן מסוימים.

חלבון BAP1 פועל כמדכא גידולים רב עוצמה בגוף, מגן מפני סרטן העין, רירית הריאות, המוח, העור והכליות. גרסאות תורשתיות המשבשות את החלבון יכולות להגביר את הסיכון של אדם לחלות בסרטן אלה עד 50%, בדרך כלל בסביבות גיל העמידה.

גילוי וריאנטים אלה מוקדם באמצעות בדיקה גנטית יכול להנחות אמצעי מניעה, לשפר מאוד את יעילות הטיפול ולשפר את איכות החיים של אנשים שנפגעו. עם זאת, עד כה, הייתה הבנה מוגבלת באילו שינויים גנטיים ספציפיים BAP1 להיזהר מהם, במיוחד עבור גרסאות נדירות שגורמות לו לתפקוד לקוי ולדלקת צמיחת סרטן.

חוקרים ממכון סנגר ומשתפי הפעולה שלהם במכון לחקר הסרטן ובאוניברסיטת קיימברידג' בדקו את כל 18,108 האפשרויות DNA שינויים ב BAP1 גן על ידי שינוי מלאכותי של הקוד הגנטי של תאים אנושיים הגדלים בצלחת, בתהליך המכונה 'עריכת גנום רוויה'. הם זיהו כי 5,665 מהשינויים הללו היו מזיקים ושיבשו את השפעות ההגנה של החלבון. ניתוח של נתוני Biobank בבריטניה אישר כי אנשים הנושאים אלה מזיקים BAP1 וריאנטים הם בעלי סיכוי גבוה יותר מעשרה אחוזים להיות מאובחנים עם סרטן מאשר האוכלוסייה הכללית.

קישור בין גרסאות BAP1 לרמות IGF-1

הצוות גם גילה שאנשים עם מזיק BAP1 לגרסאות יש רמות גבוהות של IGF-1 בדם, הורמון המקושר הן לצמיחת הסרטן והן להתפתחות המוח. אפילו אנשים ללא סרטן הראו רמות גבוהות אלו, מה שמצביע על כך ש-IGF-1 יכול להיות יעד לטיפולים חדשים להאטה או מניעת סוגי סרטן מסוימים. ניתוח נוסף גילה מזיק BAP1 וריאנטים ורמות גבוהות יותר של IGF-1 נקשרו לתוצאות גרועות יותר בחולי מלנומה אולפנית, מה שהדגיש את הפוטנציאל למעכבי IGF-1 בטיפול בסרטן.

יש לציין, פרופילי הטכניקה הכל אפשרי BAP1 גרסאות מאוכלוסיות מגוונות, לא רק אלו הנפוצות ברשומות הקליניות האירופיות, עוזרות להתמודד עם תת-הייצוג של אוכלוסיות לא-אירופיות במחקרים גנטיים.

ד"ר אנדרו ווטרס, המחבר הראשון של המחקר במכון Wellcome Sanger, אמר: "גישות קודמות לחקור כיצד וריאנטים משפיעים על תפקוד בגנים היו בקנה מידה קטן מאוד, או לא כוללות הקשרים חשובים שעשויים לתרום להתנהגותם. הגישה שלנו מספקת תמונה אמיתית של התנהגות גנים, ומאפשרת מחקרים גדולים ומורכבים יותר של שונות גנטית. זה פותח אפשרויות חדשות להבנה כיצד השינויים הללו מובילים למחלות."

פרופסור קלייר טרנבול, מובילה קלינית של המחקר, פרופסור לגנטיקה טרנסציונלית של סרטן במכון לחקר הסרטן, לונדון, ויועצת בגנטיקה קלינית של סרטן בקרן המלכותית של Marsden NHS, אמרה: "מחקר זה עשוי להיות פרשנות מדויקת יותר של בדיקות גנטיות , אבחנות מוקדמות יותר ותוצאות משופרות עבור חולים ובני משפחותיהם."

ד"ר דיוויד אדמס, מחבר בכיר של המחקר במכון Wellcome Sanger, אמר: "אנחנו רוצים להבטיח שתובנות גנטיות מצילות חיים יהיו נגישות ורלוונטיות לכל האנשים, ללא קשר למוצאם. המטרה שלנו היא ליישם את הטכניקה הזו על מגוון רחב יותר של גנים, שעשויים לכסות את כל הגנום האנושי בעשור הבא עם האטלס של אפקטים וריאנטים".

המחקר מומן על ידי Wellcome Trust and Cancer Research UK.